Ojämlik tillgång till insatser mot digitalt utanförskap
Samhällsinformation | 18 oktober 2024
Många äldre står fortfarande utanför det digitala samhället. Trots det erbjuder nästan var femte kommun i landet inte något stöd för att minska det utanförskapet. ”Det är ojämlikt”, kommenterar SKPF:s Liza di Paolo-Sandberg.
De flesta pensionärer använder internet och digitala tjänster dagligen. Men var femte person över 65 år använder inte internet alls, enligt den färska rapporten Svenskarna och internet 2024. Minst digitala är kvinnor över 75 år – en tredjedel av dem uppger att de aldrig använder internet. Fortfarande saknar var fjärde pensionär e-legitimation, exempelvis Mobilt Bank-id, jämfört med endast en procent i åldern 18–64 år. Nästan var tredje pensionär använder inte heller någon betal-app, såsom Swish.
– Utanförskapet som en del äldre lever i får konsekvenser i vardagen på en mängd olika sätt. Sådant som tidigare varit självklart att klara på egen hand kan ha blivit till nästan oöverstigliga utmaningar. Så ska det inte vara, säger Liza di Paolo-Sandberg, SKPF Pensionärernas förbundsordförande.
Allt fler kommuner erbjuder därför stöd till enskilda, visar Socialstyrelsens rapport E-hälsa och välfärdsteknik i kommunerna 2024. Hälften av kommunerna erbjuder exempelvis utbildning för att höja den digitala kompetensen. Ungefär lika många har träffpunkter och mötesplatser, till exempel IT-caféer, och en tredjedel erbjuder supportverksamhet.
Men var femte kommun erbjuder inte något stöd alls för att minska det digitala utanförskapet.
– Närstående och vi pensionärsorganisationer har förstås en viktig roll här – men det räcker inte. Alla kommuner borde arbeta för att inkludera äldre i digitaliseringen, säger Liza di Paolo-Sandberg.
Även Socialstyrelsen önskar att fler kommuner ska erbjuda stöd inom området, eftersom det skapar förutsättningar för en jämlik och inkluderande digital omställning. Myndigheten menar också att det kan främja en ökad användning av den välfärdsteknik som kommunen erbjuder.
Utanförskapet påverkar på många sätt
Det digitala utanförskapet kan påverka alltifrån möjligheterna att boka en läkartid, sköta ekonomin och ha kontakt med myndigheter till att betala parkeringsavgift, handla saker och hålla kontakten med vänner och familj.
Tekniskt strul, svårigheter att förstå terminologin och problem med att byta till en ny telefon är olika orsaker till att även de som använder internet kan behöva hjälp. Många är rädda för att göra fel och ställa till det, eller att bli lurade.